Mijn ziektes – deel 2 – Fibromyalgie

Hier ga ik verder vertellen hoe het verliep in het ziekenhuis bij de reumatoloog.

informatie-over-fibromyalgie-slaap-en-slaapproblemen

Ik kreeg daar wat onderzoeken en had van te voren ook thuis al een paar vragenlijsten thuis gestuurd gekregen. Toen ik daar was duiden het op Fibromyalgie. Huh? Wat? Ja, dat is dus nog een onbekende pijn ziekte die onder reuma valt. Oh ?

En wat is daar aan te doen? Nou nog weinig tot niks eigenlijk zij de reumatoloog toen. Ze weten daar nog zo weinig vanaf dat ze er nog niks mee kunnen doen. ( dit is al 4 of 5 jaar geleden) .

 Maar ik moest ook nog voor de zekerheid een ander onderzoek gaan doen, want de klachten duiden ook op een ander soort ziekte … Dus daar moest ik een volgende keer voor terug komen, en ook nog even bloedprikken. Want in het bloed hadden ze dus gezien dat er een paar waardes te hoog waren wat dus kon duiden op een andere ziekte. Wij vroegen een beetje wat dat in zal houden, en wat er aan te doen was. Ik weet eigenlijk helemaal niet meer hoe de naam hete van die ziekte, en maar goed ook, want het was een dodelijke ziekte. De neuroloog vertelde ons dat je steeds meer pijn zal krijgen, en slechter gaat zien tot blind, en dan uiteindelijk je organen aangetast worden en dat het dan dodelijk is. WAT? Nee, dat was echt schrikken.

 

Ik moest dus bloedprikken, en ze namen ook oogvocht af en kreeg nog een paar vragenlijsten.

Eenmaal terug bij de reumatoloog kreeg ik de uitslag dat het die ziekte gelukkig niet was ! Maar mijn oogvocht was wel slecht en weinig en het bloed was ook niet goed. Maar dat duidde niet op die ene dodelijke ziekte. Toch moest ik wel terug naar het ziekenhuis voor de ogen, want ze wou dat onderzocht hebben. Nou dat was ook een leuk verhaal, kom ik daar aan bij de arts, zegt ie : Wat moet ik doen? Tja ? dat weet ik niet, ik ben hier via de reumatoloog. O, o, o, wat een miscommunicatie weer. Maar uiteindelijk was dat toch ook goed  !

 

Gelukkig ! Niet die ernstige ziekte ! Maar wat dan wel?

 

De diagnose was/is Fibromyalgie . En ik kan jullie nu niet specifiek vertellen wat het is, maar het is wel een ziekte wat heel erg belemmert ( ook al, net als de epilepsie ) en dat je er veel last van hebt. De klachten van de patiënten zijn:

Symptomen/klachten

 

Veel voorkomende specifieke symptomen/klachten zijn: 

– Spierpijnen in het hele lichaam
– Ochtendstijfheid
– Vermoeidheid 
– Gevoel niet goed geslapen te hebben
– Prikkelbare / spastische darm
– Hoofdpijn die lijkt op migraine
– Duizeligheid 
– Concentratiestoornissen 
– Vergeetachtigheid 
– Stemmingswisselingen
– Tintelend gevoel 
– Verhoogd koudegevoel (gedeeltelijk paars verkleuren van handen en voeten)

Daarnaast kunnen er nog andere symptomen/klachten aanwezig zijn:  

– Gewrichtspijnen
– Depressiviteit
– Allergische reacties
– Veelvuldige diarree maar ook verstopping, moeilijke ontlasting
– Gezwollen blaas
– Pijnlijke menstruatie
– Zichtbaar gezwollen handen, voeten en gezicht
– Gevoel van gezwollen handen
– Misselijk gevoel
– Zwakke aandrang
– Onregelmatige hartkloppingen
– Gevoel van kriebelen, prikkelen of doofheid in de handen
– Verhoogde lichaamstemperatuur
– Rugpijn
– Verminderd libido
– Hoorproblemen/ruisen/fluiten in de oren
– Droge slijmvliezen van de ogen en de mond
– Droge slijmvliezen in de vagina
– Krampachtige pijn in het onderlijf
– Angst- en paniekgevoelens
– Vluchtig uitvallen van het gezichtsvermogen
– Ontsteking van het keelslijmvlies
– Problemen met de luchtwegen, hoestprikkels
– Haaruitval
– Pijngevoel, soms al bij aanraking van de huid
– Meer gevoeligheid voor geruis, luider horen van geruis
– Voortdurende pijnlijke drang tot stoelgang of urineren
– Weergevoeligheid
– Moeilijker urineren met meer weerstand
– Meer zweetafscheiding, in combinatie met een penetrante geur
– Branderig gevoel van de huid, bijv. bij de wangen (richting oren)
– Druk en benauwdheid op het hart
– Eczeem/huiduitslag
– Heesheid
– Algemene allergieën
– Tremor (trillen van de handen)
– Waterophopingen, met name ’s ochtends in gezicht en handen
– Hevig kriebelen in de benen
– Toename van gewicht overdag tot 2 kg (dit verdwijnt ’s nachts)

 

 

Als je er meer over wilt weten, kun je eens kijken op :  http://www.fibromyalgie.nl/

 

Dit waren twee hoofdstukken over mijn pijn in al die jaren, wat nu dus verklaard is.

Was dat alles over de pijn? Nee , maar dat vertel ik jullie over een tijdje weer.

Liefs Van Mij

Een gedachte over “Mijn ziektes – deel 2 – Fibromyalgie

  1. Pingback: Weekoverzicht

Geef een reactie

