Zwemmen met epilepsie

629ee96221fbb36daaf6408c2d738230

 

Op de basisschool had ik schoolzwemmen. Wij werden dan met de bus opgehaald, en we gingen dan schoolzwemmen. Ik heb in het totaal zwemdiploma A en B  gehaald. Op een dag gingen wij schoolzwemmen, en toen gebeurde er eigenlijk iets wat best wel gevaarlijk was.

We hadden duikles, en moesten in een rij staan te wachten om te duiken. Ik was bijna aan de beurt, maar er stond nog een meisje voor mij. Dat meisje begon uit het niks zomaar te plassen, waardoor het leek dat ik de gene was die geplast had. De zwemjuf werd ontzettend boos op mij. Ik moest gaan springen, en daarna op de bank zitten voor straf.

 

Ik was natuurlijk allang bekend met epilepsie, en ook op school. Was zo ontzettend geschrokken door de juffrouw, die erg boos werd. Ik was de gene niet die daar geplast had, maar kreeg wel de schuld. Doordat de juffrouw zo tekeer ging tegen mij, kreeg ik een epilepsie aanval. Ik reageerde dus niet op haar commando om te springen, waardoor de juffrouw nog bozer werd, en mijn het water in duwde. Ik kwam gelukkig meteen weer bij bewustzijn. Maar ojee, wat was ik bang op dat moment voor die vrouw. Ik kreeg weer opnieuw een schreeuwende juffrouw, en moest voor straf op de bank zitten.

 

Eenmaal thuis, vertelde ik het verhaal, en ja me ouders wisten natuurlijk al meteen hoelaat het was. Dat was epilepsie.

 

Ik ben na die tijd nooit meer iemand geweest die graag ging zwemmen. Ik heb wel diploma A en B gehaald, maar toen stopte ik er ook mee. Ik heb het er nu nog steeds niet echt op. In de afgelopen 3 jaar ben ik weleens wezen zwemmen op vakantie, maar niet echt duiken ofzo. Ik lees steeds meer verhalen van epilepsie patiënten over zwemproblemen en verdrinken door een epilepsie aanval.

 

 

De arts heeft mij ook altijd gezegd : Ga nooit alleen zwemmen , en zeg altijd tegen de badmeester/juf dat je epilepsie hebt.

 

Liefs van mij

9b306f24e7be956ca88a1f18c769c4fb

Geplaatst in: Blog

3 gedachtes over “Zwemmen met epilepsie

  1. Pingback: Weekoverzicht

Geef een reactie

