De Fibromyalgie van GerdaC

Fibromyalgie wijze van diagnose

f69a874855c6d8ca192f46df47b98484

Als kind al had ik snel pijn, met handje geven, verzwikt gevoel in de enkels, onder de voeten gevoelig, binnen kant handen altijd rood en gevoelig. Zitvlak gevoelig, veel gespuugd als kind en 2 maanden te vroeg geboren waardoor men vond dat ik dat nog moest inhalen waarom ik zo klein en tenger bleef.  Heilgymanstiek, zwemangst wat ik later wel overwonnen had. Mensendieck, Cesar oefentherapie etc.

Tengerheid en klein zijn overwonnen op 16 jarige leeftijd, sterker maar nog altijd wel die pijntjes zoals begin van dit verhaal.  Hele dag staan in de winkel kon ik niet volhouden. Zwaarder worden nadat ik 2 dochters op de wereld had gezet. En moeilijk afvallen, want bewegen kon alleen met mate door die overgevoelige spieren en zachte delen uiteindes.

In 1998 ( toen was ik 41 jaar oud) ben ik naar het Jan van Bremen instituut  in Amsterdam verwezen door de huisarts.  Nu heet het Reade in de Jan v Bremenstraat in A’dam. Een reuma instituut. Daar werden 4 punten (klachten) aangewezen als Fibromyalgie en toen beweerde men pas als je 7 klachten hebt wordt pas de diagnose echt gegeven. Ook had ik artrose in linkerschouder en onderrug.

Werken op administratief gebied in de zorg kon wel maar ik merkte ook dat 32 uur mij te veel werd. Zette toch door de kinderen werden groter en de werklokatie was vlakbij huis wat een voordeel was.

Fibromyalgie werd bestempeld toen als zachte delen reuma en om pijn te onderdrukken mocht ik Movicox medicijn slikken waar ik opzich wel baat bij had. Wat later te duur werd bevonden en daarvoor Ibrupoven kreeg.

Zomers minder klachten dan in de winter. In de winter raakte ik ook wel in winterdepressie door mijn gevoel van niet veel aankunnen, geïsoleerder voelen etc.

In 2010 kwam ik in een burn out terecht door verhuizing voor mijn man zijn werk. Mijn vaste baan opgegeven en in mijn nieuwe baan ontslagen werd door niet snel genoeg het werk mij eigen te maken bij een zorgverzekeraar.

Achteraf bleek, gehoor vermindering links van 60 % en rechts 40 %, gehoorapparaten werden aangeschaft. Naar revalidatiearts verwezen voor een beweegprogamma in het ziekenhuis daar waar alle patienten met chronisch pijn op een hoop werden geveegd. Ze hadden het niet meer over fibromyalgie wat eerder benoemd werd als zachte delen reuma. Volgens de revalidatie arts zitten de pijnen tussen de oren omdat de hersens overgevoelig zijn voor pijnprikkel er steeds eerder en vaker pijnprikkels werden doorgeseind naar de hersens.

Ik voelde mij niet op mijn plek in zo’n beweegprogamma en werd er juist emotioneel van waarom wordt ik niet serieus gehoord?

Maar ook door burnout was het voor mij pas op de plaast. En kreeg ik Sarotex amitriptyline 1x 25 mg voor het slapen gaan. Wat later 2x werd. Hierop sliep ik langer en dieper. Ondanks dat het geen slaapmiddel is maar een spier en zenuw ontspanner. Hierop  ging het beter en kreeg ik weer wat meer energie.

Uiteindelijk door andere klachten erbij komend werd ik 48 % afgekeurd (Diabetes en gehoor vermindering en Oorsuizen = Tinnitus) momenteel zit ik in een herkeuring molen van het UWV en ben ik ruim 59 jaar oud en heb met Fibromyalgie leren leven. Twee dagen op pad leuke dingen doen  zoals afgelopen Pinksteren weet ik dat dat te veel gevraagd is voor mij lichamelijk.  Dus nu een paar dagen rust pas op de plaats. Mijn man houd daar ook rekening mee en weet dat ik mijn energie moet verdelen. Ben ook geen ochtend mens en ben ook nooit wakker geworden met het gevoel van : Vandaag gaan wij er eens tegen aan. Nee , rustig de dag beginnen. Relax en in de avond heb dan meer energie. Verstandig eten is voor iedereen belangrijk. Tegen de kinderen zeg ik: Er zijn ergere ziektesen iedereen heeft zo zijn min en pluspunten. Vergeet nooit je pluspunten te herkennen en benoemen. Maar blijf bij jezelf dit ben ik en hiermee hou ik rekening. Genieten kan dan alsnog.

 

Gerda C.

f69a874855c6d8ca192f46df47b98484

Geplaatst in: Blog

Geef een reactie

